S-osaston tutorkoulutus 3.9.2002
Pirjo &
Kati
· Muutamalla sanalla kerrottiin opintojen etenemisen ja tutoroinnin
suhteesta. Tutorointi näyttäisi osastolla tehdyn selvityksen mukaan
vaikuttavan opintojen etenemiseen positiivisesti.
Killan Fuksikapteeni
Miika Melama
· Isohenkilöt esittelevät fukseille teekkarielämää,
kierrättävät paikkoja Otaniemessä, toimivat "isovelihahmona"
fukseille, kertovat käytännön asioista, vastaavat kysymyksiin,
vievät Killan tapahtumiin. Isohenkilöille on kerrottu, että
tutor kertoo enemmän opinnoista, eri labroista jne.
· Fuksien aikataulu:
viikko 36 lapiokurssi, johdatus opiskeluun
viikko 37 matematiikan + fysiikan luennot alkavat
viikko 38 laskuharjoitukset alkavat
· 35 fuksiryhmää, n. 10 fuksia/ryhmä
· Kauanko isohenkilöryhmät jatkavat fuksien kanssa? Isohenkilöt
ovat fuksien kanssa pari ensimmäistä viikkoa. Isohenkilöt saavat
toiminnasta (pienryhmän ohjaus) 1 ov:n. Periaatteessa olisi hyvä,
jos isohenkilöt jatkaisivat koko syksyn fuksien kanssa. Toiset jatkavat
pitkään, toiset vain ensimmäisen kuukauden.
· Sellaiset ryhmät, joissa on paljon muualta tulleita, toimivat
yleensä paremmin. Jos fuksiryhmä toimii hyvin, tulee myös isohenkilöistä
ryhmäläisiä, fuksien kavereita.
· Isohenkilöt ottavat yhteyttä tutoriin ja sopivat ensimmäisen
tapaamisen (ohje annettu isohenkilökoulutuksessa). Jos isohenkilöt
eivät ota yhteyttä n. parin viikon sisällä, tutorin kannattaa
ottaa yhteyttä isohenkilöihin. Ensimmäinen tutortapaaminen
kannattaa sopia viikolle 38 tai 39. Nyt fukseilla on melkein joka päivä
killan tapahtumia.
Johanna Söderholm
Kemian osastolta
Tutorkokemuksia muualta
· 8 opettajatutoria (1 professori, lehtoreita, tutkijoita, assistenttejä)
· Opettajatutorointi on järjestelmä 1.-2. vuosikursseille
ohjatusti
· tutorryhmä=isohenkilöryhmä (fuksiryhmässä
n. 10 fuksia, 2-6 isohenkilöä)
· Johdatus kemiantekniikan opiskeluun -kurssi ja opettajatutorointi
ovat linkitetty keskenään (4 tutortapaamisesta tulee kirjoittaa
oppimispäiväkirja)
· Joka isohenkilöryhmässä on ainakin yksi vastuussa
oleva iso, joka pitää yhteyttä tutoriin.
· Osastolla opintoneuvoja on yhteyshenkilö tutoreille (vastaa
tutoreiden kysymyksiin)
· Tapaamisille on merkitty aika fuksien lukujärjestykseen, 1.
Tapaaminen on sovittu ennalta
· Suositeltava tapaamismäärä on n. kerran kuussa
Vanhan tutorin
kokemukset
Seppo Saastamoinen
· Alussa kannattaa pitää tutortapaamisia tiheämmin,
vähenee joulua kohti
· Opintosuunnitelman tekeminen kannattaa aloittaa ajoissa (omat dealinet,
yhdessä mietitään, isohenkilöt avustavat)
· Osastoexcu (jos isohenkilö ei ole esitellyt kansliaa, atk-luokat
(valotalo), kirjasto (esim.prujukokoelma), missä voi lukea tenttiin)
· Labraexcut (mahdollisuuksien mukaan excut firmoihin, messuille jne)
· Kokoontumisten aikoja voi olla vaikea sopia, jos fuksit eivät
ole samoissa laskuryhmissä
· Isohenkilöt kannattaa pyytää/vaatia mukaan tutortapaamisiin
· Ennen tutoroinnin aloittamista on hyvä pitää palaveri
isohenkilöiden kanssa ja sopia ohjelmasta
· N. 10-12 fuksin ryhmät ovat sopivimpia
· Opinto-opasta kannattaa fuksien kanssa käydä yhdessä
läpi. Tutorit olivat tehneet kysymyksiä opinto-oppaasta, joihin
fuksit ovat vastanneet.
· Matikan kertauspaketti ilmeisesti tulossa armeijasta tuleville (mahd.
tulossa vasta ensi vuonna)
· Kiertokysymyksissä kaikki joutuvat vastaamaan/puhumaan
· Oppimispäiväkirjoja voisi kehittää: yksi oppimispäiväkirja
korvattaisiin tekemällä jostain luennosta luentomuistiinpanot, jotka
käytäisiin läpi tutortapaamisissa
Janne Roos
· Syksyllä 5 ja keväällä 3 tapaamista + henkilökohtaiset
keskustelut keväällä
· Isojen (+kummi-iso) kanssa palaveri ennen tapaamisia
· Sähköpostit: lyhyet sähköpostit, jokaiseen sähköpostiin
tuli vaatimus, vastaa tähän sähköpostiin esim. 5.9. mennessä.
Tällöin tiesi etukäteen, moniko oli tulossa.
· Päiväkirjan pitäminen tutoroinnista (mitä jäi
mieleen, hyvä/huono)
· Tutorkahvit ovat ns. työnohjausta tutorointiin
· Ei-vapaa-ajantapaamisia (jos joku haluaa järjestää,
niin varmasti kannattaa)
· DI-kaveri teollisuudesta kävi kertomassa opiskelusta ja työkokemuksista
Marja-Riitta
Tuori YTHS
Fuksi ja 1. Vuosi
· Opiskelijan työterveyshuoltoa, 1. vuoden opiskelijoiden terveystarkastus
= "töihintulotarkastus"
· Esim. työolosuhteiden seuranta puuttuu, poissaolojen seurantaa
ei ole
· 4-5% käyttää mielenterveyspalveluita (lääkäri,
psykologi, terapiat jne.)
· Terveys- ja hyvinvointikyselyn tuloksia:
-86 % kokee terveydentilansa hyväksi
-Koettu terveyden uhka: pojista 18% ja tytöistä 28% kokee henkisen
stressin terveyden uhkaksi. Vastaavasti 34/37% oman epäterveellisen käytöksen
-33 % on huolissaan opinnoistaan (Miten pääsen käsiksi opintoihin?)
Vastaavasti 20 prosenttia on huolissaan ihmissuhde-asioista
-Koettu mahdollisuus keskustelutukeen on huono: pojat 31% ja tytöt 9
% -> kynnys tulla puhumaan jonkun kanssa on pojilla korkea
Yleisesti 70 % opiskelijoista on ongelmittomia opiskelussaan (realistiset
tavoitteet & pyrkimykset ja saavuttavat tavoitteiden mukaisesti opintojaan)
· Yleiset ongelmat: ihmissuhdekriisejä, taloudellisia ongelmia,
motivaatio-ongelmia, itsenäistymisvaikeuksia
· Vertaistyhmän tuki (opiskelukaverit) tärkeää,
samoin aikuisen ja yhteisön tuki
· Tunne siitä, että kuuluu jonnekin, minusta välitetään
· Joku on kiinnostunut minusta, miten jaksan, mitä minulle kuuluu?
· Holhoamista vai välittämistä (kuinka paljon voi puuttua
opiskelijan arkeen/ongelmiin)
Käytännön asiat
· Tutor esitarkastaa opintosuunnitelman ja lukee läpi oppimispäiväkirjat
(puumerkit kanteen). Ohjeet tarkastukseen löytyvät http://tina.tkk.fi/tutor.html,
jossa myös muuta materiaalia opettajatutorointiin. Opiskelijoiden tulee
palauttaa opintosuunnitelma opintoneuvolaan viimeistään 1.11.2002.
· Tutorkahveja järjestetään syksyn/kevään
aikana tuttuun tapaan. 1. tapaamiseen pyritään saamaan peruskurssien
opettajia kertomaan kokemuksista ja samalla voidaan vaihtaa palautteita (fukseilta
-> tutorille -> perusaineenopettajille)
· Tekniikan etiikan ja tutkintosäännön läpikäyntiä
· Verkosta löytyy tutortapaamisten runko-ehdotus, jota voi käyttää
hyödyksi tutoroidessaan.
· Tammikuussa järjestetään labrojen avoimet ovet, jolloin
voi tehdä fuksiryhmän kanssa labravierailuja.
· Opinto-opasta kannattaa käydä läpi fuksien kanssa.
· Isohenkilöille on annettu ohje, että he ottavat yhteyttä
tutoriin ja samalla sovitaan 1. tapaamisaika. Isohenkilöt tietävät
fuksien aikataulun parhaiten.
· Viikon 36 aikana tutorit saavat tietoonsa oman ryhmän, yhteystiedot
jne. Samaan aikaan tieto menee myös isohenkilöille. Kati laittaa
tiedot näistä.