<
Tutorointi
Tekniikan
etiikka
Tekniikan
ammattilaisia on arvosteltu eettisen ajattelun ja keskustelun puutteesta.
Ennen kaikkea insinöörikuntaa on usein perusteettomastikin
syytetty eettisesti arveluttavista toimintatavoista ja innovaatioista.
(http://www.tek.fi)
Tekniikan
etiikka ei aiheena ole välttämättä helppo asia.
Se on kuitenkin sellainen asia, jota jokaisen tulevan diplomi-insinöörin
tulisi jossakin vaiheessa opiskeluja miettiä. Seuraavassa esiteltävät
ryhmätyön aiheet on mietitty niin, että niitä
voi käsitellä myös yleissivistyksen pohjalta. Tekniikan
etiikkaa käsiteltäessä tavoitteena on ainakin ajatusten
herättely.
RYHMÄTYÖ
1:
Pohtikaa
yhdessä väittämiä;
-Olen
vastuussa myös tuleville sukupolville tekniikan kehittämisestä
ja soveltamisesta.
-Tietoni
ja taitoni ovat perintöä yksilöiden ponnistelusta
vuosituhansien aikana.
-Kunnioitan
toisen oikeutta hänen tekemiinsä oivalluksiin, julkaisuihin
ja muihin luovan työn tuloksiin.
Tämän
jälkeen voitte pienissä ryhmissä pohtia seuraavia
kysymyksiä, jotka on suurimmalta osalta otettu Tekniikan akateemisten
sivuilta (http://www.tek.fi/tek/vaikuttaminen/etiikka/index.html).
Aiheet ovat aika laajoja ja yleisluontoisiakin, mutta kysymyksiin
on pyritty tuomaan johdattelevia kysymyksiä tai aihetta on
muuten yritetty aukaista.
Palveleeko
insinööri vain työnantajaansa mahdollisimman hyvin,
vai onko hänellä henkilökohtainen vastuu siitä,
mihin tarkoituksiin hänen työtään käytetään?
Esim. insinööri kohtaa tutkimus- ja tuotekehitystyössä
usein tilanteita, joissa jokin havainto ei "miellytä". Onko
oikein vaieta näistä epämiellyttävistä
havainnoista (esim. mittaustuloksista)?
Miten
tekniikan tuoma hyöty tulisi jakaa eri ihmisryhmien kesken,
jotta jako olisi oikeudenmukainen? Kenen hoitamiseen pitäisi
käyttää korkeinta lääketieteellistä
tekniikkaa? Kenen pitäisi saada ja osata käyttää
tietoverkkoja? Minkä maan maatalouden tulisi saada käyttöönsä
uusin maatalousteknologia?
Kuka
kantaa vastuun tekniikan vaikutuksista ja turvallisuudesta? Kuka
maksaa viulut odottamattoman onnettomuuden sattuessa? Jos lentokoneen
tietokonejärjestelmä pettää, milloin voidaan
syyttää suunnittelijaa, milloin lentäjää,
milloin huonoa onnea?
Onko
insinöörillä vastuu jakaa tietoa tekniikasta myös
suurelle yleisölle? Vai riittääkö mahdollisimman
hyvän tekniikan suunnitteleminen?
Kuinka
paljon todellista "päätösvaltaa" tietokoneilla on
jo nyt? Luovatko tietokonejärjestelmät
yhteiskunnallista
turvallisuutta? Loukkaavatko tietokoneet yksityisyyttämme?
Miten on internetin laita? Onko kaikilla samat mahdollisuudet käyttää
tietokoneita? Eriarvoistuuko mahdollisuutemme tietokoneiden ja niiden
käytön osaamisen suhteen?
Tekniikan
vaikutukset ovat usein palautumattomia ja monimutkaisia ja ulottuvat
pitkälle tulevaisuuteen. Tekniikkaa kehittäessä tulee
turvata luonnon monimuotoisuus ja säilyttää ympäristö
elinkelpoisena tuleville sukupolville. Onko oikein, että mm.
markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia kännykkämalleja
samalla kuin vanhoista kännyköistä tulee ongelmajätettä?
Tekniikan myötä lisääntynyt kulutus vs. tekniset
ratkaisut esim. ympäristönsuojelussa.
Onko
tekniikka arvovapaata? Liittyvätkö eettiset kysymykset
vain siihen, miten teknistä välinettä käytetään,
vai onko itse teknisellä välineellä jokin eettinen
sisältö?
Jokaisella
teknisellä laitteella ja keksinnöllä on aiottu käyttötarkoitus,
jonka kautta se voidaan asettaa moraalisen arvion kohteeksi: onko
hyvä vai paha asia, että ihmisillä on käytössään
auroja, ympäristömyrkkyjä, autoja, traktoreita, pistooleita,
ydinpommeja, geeniteknologiaa, tietokoneita, matkapuhelimia? Siksi
on nähdäkseni väärin sanoa, että tekniikka
olisi sinänsä neutraalia - hyvää tai pahaa vain
suhteessa siihen, miten sitä käytetään. Välineet
ovat aiotun käyttötarkoituksensa ja sen myötä
syntyvän mahtinsa kautta olemuksellisesti arvosidonnaisia.
Tämän lisäksi välineitä voidaan käyttää
väärin (vastoin aiottua tarkoitustaan); lisäksi niillä
voi olla ei-aiottuja sivu-, etäis- ja yhteisvaikutuksia, jotka
ovat moraalisesti kyseenalaisia. (I.Niiniluoto)
Tekniikan
käytöllä voitaisiin pelastaa ihmishenkiä kolmannessa
maailmassa. Olisiko oikeudenmukaista laskea teollisuusmaiden elintasoa
ihmishenkien pelastamiseksi? Toisaalta kehitysmaiden teknologinen
kehitys saattaa rasittaa ympäristöä kohtalokkaalla
tavalla. Onko oikein, että vain länsimaat saavat käyttää
teknologiaa? "Länsimaistaako" tekniikka kolmannen maailman
alkuperäiskulttuurit?
Ihmisten
elinoloissa ja yhteiskuntien kehityksessä on maailmanlaajuisesti
suuria eroja. Onko tekniikan nykyistä laajempi soveltaminen
keino ratkaista näistä eroista aiheutuvia ongelmia?
Jos
tekniikan etiikkaa haluaa tarkastella jostain muusta näkökulmasta
löytyy valmiita caseja mm. osoitteesta http://www.tek.fi/tek/vaikuttaminen/etiikka/case.htm
.
Tekniikan
etiikkaa voidaan käsitellä varsin laajastikin, mutta jos
asiaa haluaa jotenkin rajata voisi etiikasta puhua myös varsin
käytännön tasolla kuten opiskelun yhteydessä.
Yksi tapa lähestyä aihetta on pohtia esimerkiksi lunttaus
tai harjoitustöiden kopiointia.
RYHMÄTYÖ
2:
Case
1) Olet tentissä. Näet sinulle tutun opiskelijakaverin
lunttaavan (matikan peruskurssi S2) tentissä. Mitä teet
ja miksi?
Case
2) Olet tentissä. Näet sinulle vieran opsikelijan lunttaavan
(matikan peruskurssi S2) tentissä.
Miksi
hän lunttaa ja miksi sinä et lunttaa ko. tentissä?
Case
3) Kaverisi on lukenut tenttiin (matikan peruskurssi S2) huonosti
ja reputtamisen pelossa hän aikoo ottaa tenttiin mukaan pieniä
lunttilappuja. Mitä teet kun hän kertoo sinulle lunttaamisaikeistaan?
Mieti
mm:
-miten
toisen lunttaus vaikuttaa arvosanoihin ja samalla omaan arvosanaasi
-oikein/väärin
–näkökulma
-mitä
seuraa jos paljastat/et paljasta lunttaajaa? (sinulle, muille, lunttaajalle?)
-ajatteletko
nyt ideaalisti vai toimitko todella näin?
RYHMÄTYÖ
3:
Pohtikaa
pienissä ryhmissä seuraavia tilanteita:
- Kaverisi
on kopioinut harjoitustyön sinulta (joko sinun tietämättä
tai sinulta luvan kysyttyään). Opettaja ottaa yhteyttä
sinuun ja kertoo, että hän on saanut kaksi lähes
identtistä harjoitustehtävää. Mitä
mietit ja teet?
- Sinulla
on paljon opiskelukiireitä, etkä ehdi tehdä X-kurssiin
kuuluvaa harjoitustehtävää. Löydät
internetistä aiheeseesi sopivan valmiin harjoitustyön.
Mitä teet? Miksi?
- Kuinka
paljon voi käyttää kirjoista/internetistä
suoraan lainattua tekstiä? Vai voiko käyttää
ollenkaan? Pystyykö plagioinnin huomaamaan (Plagiointi=muiden
kirjoittaman tekstin suora lainaamista ilman lainausmerkkejä,
tavallaan toisen tekstin ottamista omiin nimiin)? Pohtikaa plagiointia
oman itsensä, toisten tai opettajan kannalta?
|