<
Tutorointi < S-osaston
vanhaa tutorointimateriaalia
Vinkkejä
tutorpäiväkirjoista syksyltä 2000
1.
Näin alkuvaiheessa eivät fuksit osaa etsiä kaikkea tietoa internetistä,
koska TKK:lla on noin 60000 sivua verkossa. Siksi tehotutorit
voisivat jakaa paperilla meille tehdyn monisteen "Yhteystietoja
tutortoiminnan avuksi: Opintoasiat".
Aion
teetättää fukseilla kotitehtävinä pieniä töitä (tekevät ryhmissä),
joista on hyötyä heille itselleen ja muille fukseille. Näin hoksaavat
ryhmätöiden edut ja sen, että oma tieto on muille hyödyksi.
2.
Tapaamisen
teemana oli "Opiskeluvinkkejä ym."
Neljä
värväämäni (melko erilaisen opiskeluhistorian omaavaa) nuorta
työkaveriani
- "nopeasti
(4 v.) opiskellut DI"
- "hitaasti
(jo 8 v.) opiskellut teekkari"
- "nopeasti
(alle 4 v.) opiskellut DI"
- "nuori
perheellinen (vaimo + 2 lasta) teekkari"
pitivät
kukin 15-30 minuutin vapaamuotoisen puheenvuoron omista opiskelukokemuksistaan.
Yleisö sai luonnollisesti esittää kysymyksiä. Lopuksi kyseltiin
fuksien opiskelukuulumisia kiertopuhenvuorolla,
Miltä
tuntui? Eli oliko tapaaminen onnistunut (Kommentit +/-)
+
tapaaminen onnistui mielestäni varsin hyvin |
+
oli hyvä, että puhujien opiskeluhistoriat olivat riittävän
erilaisia |
-
kolme puhujaa olisi ehkä riittänyt: olisi jäänyt lisää aikaa
keskusteluun |
Palaute
ja mitä opin (kysymyksiä, ongelmia, ideoita ja ajatuksia)
*
neljälle puhujalle lähettämäni virikeviesti (alla liitteenä) helpotti
esiintyjien urakkaa ja teki esityksistä "yhteismitallisia"
3.
Tapaamisen runkona oli "Tutortapaamisten runko (ehdotus): 2.
Tapaaminen" pohjalta:
-
Mitä kuuluu? (kiertopuheenvuoro)
-
Oppimispäiväkirjan tekeminen
-
DI-tutkinnon rakenne
-
Opinto-oppaaseen tutustuminen
-
Hyödyllisiä www-sivuja
-
Opintosuunnitelman tekemisen käynnistäyminen
Esitin
pikku hiljaa neljä kalvoa, joiden kopiot jaoin ryhmälle. Kohta "Opinto-oppaaseen
tutustuminen" vietiin läpi siten, että teetin neljälle 2-3 hengen
ryhmälle pienimuotoisen opinto-opas-selvityksen aiheista:
-
ryhmä 1: B.Sc. (120 ov) todistus (Kanadassa opiskelua varten)
-
ryhmä 2: Televiestintäjärjestelmät (pääaine/sivuaine)
-
ryhmä 3: Koulutusohjelman vaihto (Sähkö -> Kemia)
-
ryhmä 4: Kaksi kurssia Sibelius-Akatemiassa (JOO jne.)
10
minuutin jälkeen työt purettiin vapaamuotoisesti.
4.
Tekniikan etiikka tapaamiseen pitäisi todella valmistautua huolella,
koska aihe on myös itselle vieras eikä siitä voi säveltää niin
helposti kuin muista aiheista. Opintotoimistosta (tai jostain)
saamani materiaali ja esimerkkicaset oli hyvä. Caseja voisi kehitellä
vielä lisää ja nimenomaan sellaisia joihin opiskelijat voisivat
itse oikeasti törmätä esim. Laittomat tietokoneohjelmat siinä
firmassa, jossa ovat osa-aikatyössä
5.
Keskustelimme
tekniikan etiikasta. Esittelin IEEE:n eettiset säännöt. Kävimme
keskustelukierroksen kahdesta aiheesta: ”Tekniikan tuoman hyödyn
jako – Suomi vs. muut maat”, sekä ”Tietokoneiden ja Internetin
valta”.
6.
Mitä tehtiin ja mistä keskusteltiin?
Tapaamisessa
työstettiin yhdessä opintosuunnitelmaa. Fuksit jaettiin pienryhmiin
sen mukaan, missä vaiheessa suunnitelman teko oli. Itseni lisäksi
paikalla olleet isoset vastailivat kysymyksiin ja auttoivat tarvittaessa,
mutta yleisesti ottaen kaikki sujui ilman ongelmia. Muutama opintosuunnitelma
oli enää kansilehteä vailla, ja ehdinkin jo tarkastaa ne tapaamisen
aikana.
Miltä
tuntui? Eli oliko tapaaminen onnistunut ( Kommentit +/-)
Kaiken
kaikkiaan tapaaminen vaikutti onnistuneelta, koska kaikilla riitti
tekemistä koko ajaksi ja suunnitelman teko tuntui muutenkin soveltuvan
hyvin ryhmätyöksi.
Palaute
ja mitä opin (kysymyksiä, ongelmia, ideoita ja ajatuksia seuraavaa
tapaamiskertaa tai uusia tutoreita ajatellen)
Huomasin,
että opintosuunnitelman tarkastaminen vie aika paljon aikaa, mikäli
sen tekee huolellisesti. Lisäksi totesin, että on hyvä tarkastaa
suunnitelma yhdessä opiskelijan kanssa, jotta mahdolliset virheet
ja korjausehdotukset tulevat heti selville.
7.
Ensimmäistä
kertaa jaoin ryhmän kahteen pienempään osaan, ja se näkyi heti
kasvaneena aktiivisuutena.
|