TiNA-projektin etusivulle

< Tutorointi < S-osaston vanhaa tutorointimateriaalia

Vinkkejä tutorpäiväkirjoista syksyltä 2000

1. Näin alkuvaiheessa eivät fuksit osaa etsiä kaikkea tietoa internetistä, koska TKK:lla on noin 60000 sivua verkossa. Siksi tehotutorit voisivat jakaa paperilla meille tehdyn monisteen "Yhteystietoja tutortoiminnan avuksi: Opintoasiat".

Aion teetättää fukseilla kotitehtävinä pieniä töitä (tekevät ryhmissä), joista on hyötyä heille itselleen ja muille fukseille. Näin hoksaavat ryhmätöiden edut ja sen, että oma tieto on muille hyödyksi.

2. Tapaamisen teemana oli "Opiskeluvinkkejä ym."

Neljä värväämäni (melko erilaisen opiskeluhistorian omaavaa) nuorta työkaveriani

  • "nopeasti (4 v.) opiskellut DI"
  • "hitaasti (jo 8 v.) opiskellut teekkari"
  • "nopeasti (alle 4 v.) opiskellut DI"
  • "nuori perheellinen (vaimo + 2 lasta) teekkari"
pitivät kukin 15-30 minuutin vapaamuotoisen puheenvuoron omista opiskelukokemuksistaan. Yleisö sai luonnollisesti esittää kysymyksiä. Lopuksi kyseltiin fuksien opiskelukuulumisia kiertopuhenvuorolla,

Miltä tuntui? Eli oliko tapaaminen onnistunut (Kommentit +/-)

+ tapaaminen onnistui mielestäni varsin hyvin
+ oli hyvä, että puhujien opiskeluhistoriat olivat riittävän erilaisia
- kolme puhujaa olisi ehkä riittänyt: olisi jäänyt lisää aikaa keskusteluun

Palaute ja mitä opin (kysymyksiä, ongelmia, ideoita ja ajatuksia)

* neljälle puhujalle lähettämäni virikeviesti (alla liitteenä) helpotti esiintyjien urakkaa ja teki esityksistä "yhteismitallisia"

3. Tapaamisen runkona oli "Tutortapaamisten runko (ehdotus): 2. Tapaaminen" pohjalta:
  • Mitä kuuluu? (kiertopuheenvuoro)
  • Oppimispäiväkirjan tekeminen
  • DI-tutkinnon rakenne
  • Opinto-oppaaseen tutustuminen
  • Hyödyllisiä www-sivuja
  • Opintosuunnitelman tekemisen käynnistäyminen
Esitin pikku hiljaa neljä kalvoa, joiden kopiot jaoin ryhmälle. Kohta "Opinto-oppaaseen tutustuminen" vietiin läpi siten, että teetin neljälle 2-3 hengen ryhmälle pienimuotoisen opinto-opas-selvityksen aiheista:
  • ryhmä 1: B.Sc. (120 ov) todistus (Kanadassa opiskelua varten)
  • ryhmä 2: Televiestintäjärjestelmät (pääaine/sivuaine)
  • ryhmä 3: Koulutusohjelman vaihto (Sähkö -> Kemia)
  • ryhmä 4: Kaksi kurssia Sibelius-Akatemiassa (JOO jne.)
10 minuutin jälkeen työt purettiin vapaamuotoisesti.

4. Tekniikan etiikka tapaamiseen pitäisi todella valmistautua huolella, koska aihe on myös itselle vieras eikä siitä voi säveltää niin helposti kuin muista aiheista. Opintotoimistosta (tai jostain) saamani materiaali ja esimerkkicaset oli hyvä. Caseja voisi kehitellä vielä lisää ja nimenomaan sellaisia joihin opiskelijat voisivat itse oikeasti törmätä esim. Laittomat tietokoneohjelmat siinä firmassa, jossa ovat osa-aikatyössä

5. Keskustelimme tekniikan etiikasta. Esittelin IEEE:n eettiset säännöt. Kävimme keskustelukierroksen kahdesta aiheesta: ”Tekniikan tuoman hyödyn jako – Suomi vs. muut maat”, sekä ”Tietokoneiden ja Internetin valta”.

6. Mitä tehtiin ja mistä keskusteltiin?

Tapaamisessa työstettiin yhdessä opintosuunnitelmaa. Fuksit jaettiin pienryhmiin sen mukaan, missä vaiheessa suunnitelman teko oli. Itseni lisäksi paikalla olleet isoset vastailivat kysymyksiin ja auttoivat tarvittaessa, mutta yleisesti ottaen kaikki sujui ilman ongelmia. Muutama opintosuunnitelma oli enää kansilehteä vailla, ja ehdinkin jo tarkastaa ne tapaamisen aikana.

Miltä tuntui? Eli oliko tapaaminen onnistunut ( Kommentit +/-)

Kaiken kaikkiaan tapaaminen vaikutti onnistuneelta, koska kaikilla riitti tekemistä koko ajaksi ja suunnitelman teko tuntui muutenkin soveltuvan hyvin ryhmätyöksi.

Palaute ja mitä opin (kysymyksiä, ongelmia, ideoita ja ajatuksia seuraavaa tapaamiskertaa tai uusia tutoreita ajatellen)

Huomasin, että opintosuunnitelman tarkastaminen vie aika paljon aikaa, mikäli sen tekee huolellisesti. Lisäksi totesin, että on hyvä tarkastaa suunnitelma yhdessä opiskelijan kanssa, jotta mahdolliset virheet ja korjausehdotukset tulevat heti selville.

7. Ensimmäistä kertaa jaoin ryhmän kahteen pienempään osaan, ja se näkyi heti kasvaneena aktiivisuutena.