Laura Kneckt
Laura
Kneckt, 21, on opiskellut sähköllä tietoliikennetekniikan
koulutusohjelmassa kaksi vuotta ja hän kuuluu tutkimussuuntautuneen
linjan opiskelijoihin. Laura haaveili yläasteella matematiikan
opettajan työstä, eikä ajatus vieläkään
ole aivan poissuljettu. Kasvatustieteen opinnot saavat kuitenkin
vielä väistyä diplomi-insinöörin opintojen
tieltä.
Lukiossa Laura piti eniten matikan, fysiikan ja kemian kursseista
ja esimerkiksi historia tuntui hänestä sen sijaan välttämättömältä
pahalta. Lukion aikana mielessä kypsyikin ajatus pyrkiä
TKK:lle, jossa myös isoveli opiskeli. Pääsykokeeseen
mennessään Lauralla oli ykkösvaihtoehtona teknillinen
fysiikka ja kakkosena tietoliikennetekniikka. Isoveljelleen hän
kertoi sanoneensa, ettei missään nimessä halua
ainakaan sähköosastolle ja nauraa, ettei tajunnut silloin
tietoliikennetekniikan olevankin juuri sähköllä.
Nyt kaksi vuotta tietoliikennetekniikkaa opiskeltuaan Laura on
onnellinen, ettei joutunutkaan fyssalle.
Kahden opiskeluvuoden jälkeen Lauralla riittää
vielä perus- ja suunnan opintoja vuodeksi. Hän kertookin
suunnitelleensa lukujärjestyksensä niin, että pääaineen
ja sivuaineen valinnalle jää mahdollisimman paljon aikaa.
Tällä hetkellä kiinnostavalta vaikuttavat niin
tietoverkkotekniikka kuin informaatiotekniikkakin.
Se, että sähköllä on enemmän mies kuin
naisopiskelijoita näkyy Lauran mukaan eniten kaveripiirissä.
Kun lukioaikoina parhaina ystävinä oli yleensä
muita tyttöjä niin nyt kaveriporukkaan kuuluu enemmän
poikia. Hänen mukaansa suuret ryhmäkoot sähköllä
tekevät opiskelusta anonyymimpää, mutta toisaalta
aina löytyy joku, jolta voi halutessaan kysyä neuvoa.
Tulevaisuudessa Laura kertoo harkitsevansa vielä opettajaksi
ryhtymistä. Toinen ammattivaihtoehto olisi yritysmaailmassa,
esimerkiksi tiiminvetäjänä. Hän kertoo pitävänsä
organisoinnista ja nauttivansa työstä eniten silloin
kun työporukka toimii hyvin yhteen.
Lauran kaksi edellistä kesää ovat kuluneet tietoverkkolaboratoriossa.
Hän sanoo, että ensimmäisenä kesänä
tuntui, ettei labran henkilökunta ihan ymmärtänyt
kuinka vähän hän oikeasti osasikaan - tuntui etteivät
ohjaajat ihan aina muistaneet, että oli opiskellut vasta
vuoden. Toisena kesänä työ on sujunut jo paljon
paremmin, kun tunsi ennalta tilat ja ihmiset, ja osasi tarkemmin
määritellä, mitä haluaa tehdä. Näin
ollen hän kertoo saaneensa toiseksi labrakesäksi sellaisen
työn jota osaa ja jota on kiva tehdä. Opettajan työstäkin
Laura on saanut jo kokemusta toimiessaan lukiossa ja yläasteella
silloin tällöin sijaisena.
Laura jatkaa työntekoa labrassa ensi syksynä osa-aikaisena.
Opintojen ja työnteon lisäksi hän mainitsee soittavansa
pianoa ja saksofonia, ja ehtii vielä pelata salibandyä
sekä luotsata tanssialayhdistys Polijazzia. Myös tanssitunnit
ja capoeira kuuluvat viikottaiseen ohjelmaan.