|
|
"Tekniikkaa tytöille" T8 - kisa 6.9.2004
|
Espoon koulujen 8-luokkalaiset tytöt
painivat maanantaina 6.9. tekniikan alan kisatehtävien
parissa Espoon tekniikan alan oppilaitoksessa. T-8 kisassa
olivat mukana Karakallion, Kilonpuiston, Leppävaaran
ja Lintumetsän koulujen joukkueet, yhteensä 21
tyttöä.
|
Kisatehtävät olivat tytöille ennestään
tuntemattomia. Alkuerissä suoritettiin neljä tehtävää
eri tekniikan aloilta. Kisatehtävinä oli graafiselta
alalta vihkotaitto, fysiikasta painopistetehtävä,
metalli- ja puutöinä tehtiin makkaratikku ja tappiliitos.
Koulukohtaiset kolmen hengen tyttöjoukkueet selvisivät
tehtävistä ennätysajassa Espoon tekniikan
alan oppilaitoksen opettajien ohjauksen ja valvonnan alla.
Tehtävien välillä ehdittiin tutustua toisten
koulujen oppilaisiin.
|
|
|
Finaaliin selvisivät Karakallion koulun
joukkue, toinen Lintumetsän koulun joukkueista ja molemmat
Kilonpuiston koulun joukkueet. Finaalissa tehtiin peräkkäin
kaksi tehtävää: jatkojohdon ja keittiöjakkaran
kokoaminen. Loppukilpailu kisattiin ripeästi. Kisatunnelma
ja TiNA -projektin yhteistyökumppaneiden lahjoittamat
palkinnot innostivat nopeimpaan suoritukseen Kilonpuiston
joukkueen tytöt Mirjam Rongosen, Iida Saarenheimon
ja Pauliina Suraphan.
|
Kilpailun tarkoituksena oli saada tytöt innostumaan
tekniikan alan koulutusmahdollisuuksista. Tytöt pääsivät
tutustumaan ammatillisen oppilaitoksen sähkö-
ja metallialojen koulutukseen sekä jokanaisen kädentaitoihin,
esimerkiksi kodin sallittuihin sähkötöihin.
Kisaan kuuluvat tehtävät olivat Espoon tekniikan
alan oppilaitoksen koulutusohjelmiin kuuluvia töitä
- opettajat kehuivat kahdeksasluokkalaisten tyttöjen
työskentelyä tarkaksi ja nopeaksi - tyttöjen
taidoilla päihittäisi monet yhdeksäsluokkalaisetkin.
|
|
|
T8 -kisat järjestivät Espoon tekniikan alan oppilaitos
ja TiNA -projekti.
Kiitos kaikille T8 -kisaa tukeneille kouluille ja heidän
opettajilleen sekä palkinnot lahjoittaneille sponsoreille!
|
Palkinnot lahjoittivat ABB, E.ON, IBM, Keksintösäätiö,
Teknologiateollisuus ry ja Telia-Sonera.
|
|