Tekniikan etiikka Mitä se on ?
Tekniikan ammattilaisia on arvosteltu eettisen ajattelun ja keskustelun
puutteesta. Ennen kaikkea insinöörikuntaa on usein perusteettomastikin
syytetty eettisesti arveluttavista toimintatavoista ja innovaatioista.
(http://www.tek.fi)
Tekniikan etiikka ei aiheena ole välttämättä
helppo asia. Se on kuitenkin sellainen asia, jota jokaisen tulevan
diplomi-insinöörin tulisi jossakin vaiheessa opiskeluja
miettiä. Seuraavassa esiteltävät ryhmätyön
aiheet on mietitty niin, että niitä voi käsitellä
myös yleissivistyksen pohjalta. Tekniikan etiikkaa käsiteltäessä
tavoitteena on ainakin ajatusten herättely.
RYHMÄTYÖ
1:
Pohtikaa yhdessä väittämiä;
- Olen vastuussa myös tuleville sukupolville tekniikan kehittämisestä
ja soveltamisesta.
- Tietoni ja taitoni ovat perintöä yksilöiden
ponnistelusta vuosituhansien aikana.
- Kunnioitan toisen oikeutta hänen tekemiinsä oivalluksiin,
julkaisuihin ja muihin luovan työn tuloksiin.
Tämän jälkeen voitte pienissä ryhmissä
pohtia seuraavia kysymyksiä, jotka on suurimmalta osalta
otettu Tekniikan
akateemisten sivuilta. Aiheet ovat aika laajoja ja yleisluontoisiakin,
mutta kysymyksiin on pyritty tuomaan johdattelevia kysymyksiä
tai aihetta on muuten yritetty aukaista.
Kysymys
insinöörin henkilökohtaisesta vastuusta
Palveleeko insinööri vain työnantajaansa mahdollisimman
hyvin, vai onko hänellä henkilökohtainen vastuu
siitä, mihin tarkoituksiin hänen työtään
käytetään? Esim. insinööri kohtaa tutkimus-
ja tuotekehitystyössä usein tilanteita, joissa jokin
havainto ei "miellytä". Onko oikein vaieta näistä
epämiellyttävistä havainnoista (esim. mittaustuloksista)?
Kysymys
tekniikan tuoman hyödyn jaosta
Miten tekniikan tuoma hyöty tulisi jakaa eri ihmisryhmien
kesken, jotta jako olisi oikeudenmukainen? Kenen hoitamiseen pitäisi
käyttää korkeinta lääketieteellistä
tekniikkaa? Kenen pitäisi saada ja osata käyttää
tietoverkkoja? Minkä maan maatalouden tulisi saada käyttöönsä
uusin maatalousteknologia?
Kysymys
vastuusta
Kuka kantaa vastuun tekniikan vaikutuksista ja turvallisuudesta?
Kuka maksaa viulut odottamattoman onnettomuuden sattuessa? Jos
lentokoneen tietokonejärjestelmä pettää, milloin
voidaan syyttää suunnittelijaa, milloin lentäjää,
milloin huonoa onnea?
Onko insinöörillä vastuu jakaa tietoa tekniikasta
myös suurelle yleisölle? Vai riittääkö
mahdollisimman hyvän tekniikan suunnitteleminen?
Kysymys
tietokoneiden vallasta
Kuinka paljon todellista "päätösvaltaa"
tietokoneilla on jo nyt? Luovatko tietokonejärjestelmät
yhteiskunnallista turvallisuutta? Loukkaavatko tietokoneet yksityisyyttämme?
Miten on internetin laita? Onko kaikilla samat mahdollisuudet
käyttää tietokoneita? Eriarvoistuuko mahdollisuutemme
tietokoneiden ja niiden käytön osaamisen suhteen?
Kysymys
tekniikasta ja kestävän kehityksen vaatimuksesta
Tekniikan vaikutukset ovat usein palautumattomia ja monimutkaisia
ja ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen. Tekniikkaa kehittäessä
tulee turvata luonnon monimuotoisuus ja säilyttää
ympäristö elinkelpoisena tuleville sukupolville. Onko
oikein, että mm. markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia kännykkämalleja
samalla kuin vanhoista kännyköistä tulee ongelmajätettä?
Tekniikan myötä lisääntynyt kulutus vs. tekniset
ratkaisut esim. ympäristönsuojelussa.
Kysymys
tekniikan arvovapaudesta
Onko tekniikka arvovapaata? Liittyvätkö eettiset kysymykset
vain siihen, miten teknistä välinettä käytetään,
vai onko itse teknisellä välineellä jokin eettinen
sisältö?
Jokaisella teknisellä laitteella ja keksinnöllä
on aiottu käyttötarkoitus, jonka kautta se voidaan asettaa
moraalisen arvion kohteeksi: onko hyvä vai paha asia, että
ihmisillä on käytössään auroja, ympäristömyrkkyjä,
autoja, traktoreita, pistooleita, ydinpommeja, geeniteknologiaa,
tietokoneita, matkapuhelimia? Siksi on nähdäkseni väärin
sanoa, että tekniikka olisi sinänsä neutraalia
- hyvää tai pahaa vain suhteessa siihen, miten sitä
käytetään. Välineet ovat aiotun käyttötarkoituksensa
ja sen myötä syntyvän mahtinsa kautta olemuksellisesti
arvosidonnaisia. Tämän lisäksi välineitä
voidaan käyttää väärin (vastoin aiottua
tarkoitustaan); lisäksi niillä voi olla ei-aiottuja
sivu-, etäis- ja yhteisvaikutuksia, jotka ovat moraalisesti
kyseenalaisia. (I.Niiniluoto)
Kysymys
tekniikasta ja kolmannesta maailmasta
Tekniikan käytöllä voitaisiin pelastaa ihmishenkiä
kolmannessa maailmassa. Olisiko oikeudenmukaista laskea teollisuusmaiden
elintasoa ihmishenkien pelastamiseksi? Toisaalta kehitysmaiden
teknologinen kehitys saattaa rasittaa ympäristöä
kohtalokkaalla tavalla. Onko oikein, että vain länsimaat
saavat käyttää teknologiaa? "Länsimaistaako"
tekniikka kolmannen maailman alkuperäiskulttuurit?
Ihmisten elinoloissa ja yhteiskuntien kehityksessä on maailmanlaajuisesti
suuria eroja. Onko tekniikan nykyistä laajempi soveltaminen
keino ratkaista näistä eroista aiheutuvia ongelmia?
Jos tekniikan etiikkaa haluaa tarkastella jostain muusta näkökulmasta
löytyy valmiita caseja mm. osoitteesta http://www.tek.fi/tek/vaikuttaminen/etiikka/case.htm
.
Tekniikan etiikkaa voidaan käsitellä varsin laajastikin,
mutta jos asiaa haluaa jotenkin rajata voisi etiikasta puhua myös
varsin käytännön tasolla kuten opiskelun yhteydessä.
Yksi tapa lähestyä aihetta on pohtia esimerkiksi lunttaus
tai harjoitustöiden kopiointia.
RYHMÄTYÖ
2:
Case 1) Olet tentissä. Näet sinulle tutun opiskelijakaverin
lunttaavan (matikan peruskurssi S2) tentissä. Mitä teet
ja miksi?
Case 2) Olet tentissä. Näet sinulle vieran opsikelijan
lunttaavan (matikan peruskurssi S2) tentissä.
Miksi hän lunttaa ja miksi sinä et lunttaa ko. tentissä?
Case 3) Kaverisi on lukenut tenttiin (matikan peruskurssi S2)
huonosti ja reputtamisen pelossa hän aikoo ottaa tenttiin
mukaan pieniä lunttilappuja. Mitä teet kun hän
kertoo sinulle lunttaamisaikeistaan?
Mieti
mm:
- miten toisen lunttaus vaikuttaa arvosanoihin ja samalla omaan
arvosanaasi
- oikein/väärin näkökulma
- mitä seuraa jos paljastat/et paljasta lunttaajaa? (sinulle,
muille, lunttaajalle?)
- ajatteletko nyt ideaalisti vai toimitko todella näin?
RYHMÄTYÖ
3:
Pohtikaa
pienissä ryhmissä seuraavia tilanteita:
Kaverisi on kopioinut harjoitustyön sinulta (joko sinun
tietämättä tai sinulta luvan kysyttyään).
Opettaja ottaa yhteyttä sinuun ja kertoo, että hän
on saanut kaksi lähes identtistä harjoitustehtävää.
Mitä mietit ja teet?
Sinulla on paljon opiskelukiireitä, etkä ehdi tehdä
X-kurssiin kuuluvaa harjoitustehtävää. Löydät
internetistä aiheeseesi sopivan valmiin harjoitustyön.
Mitä teet? Miksi?
Kuinka paljon voi käyttää kirjoista/internetistä
suoraan lainattua tekstiä? Vai voiko käyttää
ollenkaan? Pystyykö plagioinnin huomaamaan (Plagiointi=muiden
kirjoittaman tekstin suora lainaamista ilman lainausmerkkejä,
tavallaan toisen tekstin ottamista omiin nimiin)? Pohtikaa plagiointia
oman itsensä, toisten tai opettajan kannalta?