TiNA:n etusivulle
TiNA 2001-2003
TiNA - Tietoteollisuuden naiset


Toiminta
Työelämä
Tutorointi
Tietopankki
Tina-tytöt
Yhteistyö
Yhteys

 

 

 

 

Tutorointi

Tekniikan etiikka – Mitä se on ?

Tekniikan ammattilaisia on arvosteltu eettisen ajattelun ja keskustelun puutteesta. Ennen kaikkea insinöörikuntaa on usein perusteettomastikin syytetty eettisesti arveluttavista toimintatavoista ja innovaatioista. (http://www.tek.fi)

Tekniikan etiikka ei aiheena ole välttämättä helppo asia. Se on kuitenkin sellainen asia, jota jokaisen tulevan diplomi-insinöörin tulisi jossakin vaiheessa opiskeluja miettiä. Seuraavassa esiteltävät ryhmätyön aiheet on mietitty niin, että niitä voi käsitellä myös yleissivistyksen pohjalta. Tekniikan etiikkaa käsiteltäessä tavoitteena on ainakin ajatusten herättely.

RYHMÄTYÖ 1:

Pohtikaa yhdessä väittämiä;

- Olen vastuussa myös tuleville sukupolville tekniikan kehittämisestä ja soveltamisesta.

- Tietoni ja taitoni ovat perintöä yksilöiden ponnistelusta vuosituhansien aikana.

- Kunnioitan toisen oikeutta hänen tekemiinsä oivalluksiin, julkaisuihin ja muihin luovan työn tuloksiin.

Tämän jälkeen voitte pienissä ryhmissä pohtia seuraavia kysymyksiä, jotka on suurimmalta osalta otettu Tekniikan akateemisten sivuilta. Aiheet ovat aika laajoja ja yleisluontoisiakin, mutta kysymyksiin on pyritty tuomaan johdattelevia kysymyksiä tai aihetta on muuten yritetty aukaista.

Kysymys insinöörin henkilökohtaisesta vastuusta

Palveleeko insinööri vain työnantajaansa mahdollisimman hyvin, vai onko hänellä henkilökohtainen vastuu siitä, mihin tarkoituksiin hänen työtään käytetään? Esim. insinööri kohtaa tutkimus- ja tuotekehitystyössä usein tilanteita, joissa jokin havainto ei "miellytä". Onko oikein vaieta näistä epämiellyttävistä havainnoista (esim. mittaustuloksista)?

Kysymys tekniikan tuoman hyödyn jaosta

Miten tekniikan tuoma hyöty tulisi jakaa eri ihmisryhmien kesken, jotta jako olisi oikeudenmukainen? Kenen hoitamiseen pitäisi käyttää korkeinta lääketieteellistä tekniikkaa? Kenen pitäisi saada ja osata käyttää tietoverkkoja? Minkä maan maatalouden tulisi saada käyttöönsä uusin maatalousteknologia?

Kysymys vastuusta

Kuka kantaa vastuun tekniikan vaikutuksista ja turvallisuudesta? Kuka maksaa viulut odottamattoman onnettomuuden sattuessa? Jos lentokoneen tietokonejärjestelmä pettää, milloin voidaan syyttää suunnittelijaa, milloin lentäjää, milloin huonoa onnea?

Onko insinöörillä vastuu jakaa tietoa tekniikasta myös suurelle yleisölle? Vai riittääkö mahdollisimman hyvän tekniikan suunnitteleminen?

Kysymys tietokoneiden vallasta

Kuinka paljon todellista "päätösvaltaa" tietokoneilla on jo nyt? Luovatko tietokonejärjestelmät

yhteiskunnallista turvallisuutta? Loukkaavatko tietokoneet yksityisyyttämme? Miten on internetin laita? Onko kaikilla samat mahdollisuudet käyttää tietokoneita? Eriarvoistuuko mahdollisuutemme tietokoneiden ja niiden käytön osaamisen suhteen?

Kysymys tekniikasta ja kestävän kehityksen vaatimuksesta

Tekniikan vaikutukset ovat usein palautumattomia ja monimutkaisia ja ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen. Tekniikkaa kehittäessä tulee turvata luonnon monimuotoisuus ja säilyttää ympäristö elinkelpoisena tuleville sukupolville. Onko oikein, että mm. markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia kännykkämalleja samalla kuin vanhoista kännyköistä tulee ongelmajätettä? Tekniikan myötä lisääntynyt kulutus vs. tekniset ratkaisut esim. ympäristönsuojelussa.

Kysymys tekniikan arvovapaudesta

Onko tekniikka arvovapaata? Liittyvätkö eettiset kysymykset vain siihen, miten teknistä välinettä käytetään, vai onko itse teknisellä välineellä jokin eettinen sisältö?

Jokaisella teknisellä laitteella ja keksinnöllä on aiottu käyttötarkoitus, jonka kautta se voidaan asettaa moraalisen arvion kohteeksi: onko hyvä vai paha asia, että ihmisillä on käytössään auroja, ympäristömyrkkyjä, autoja, traktoreita, pistooleita, ydinpommeja, geeniteknologiaa, tietokoneita, matkapuhelimia? Siksi on nähdäkseni väärin sanoa, että tekniikka olisi sinänsä neutraalia - hyvää tai pahaa vain suhteessa siihen, miten sitä käytetään. Välineet ovat aiotun käyttötarkoituksensa ja sen myötä syntyvän mahtinsa kautta olemuksellisesti arvosidonnaisia. Tämän lisäksi välineitä voidaan käyttää väärin (vastoin aiottua tarkoitustaan); lisäksi niillä voi olla ei-aiottuja sivu-, etäis- ja yhteisvaikutuksia, jotka ovat moraalisesti kyseenalaisia. (I.Niiniluoto)

Kysymys tekniikasta ja kolmannesta maailmasta

Tekniikan käytöllä voitaisiin pelastaa ihmishenkiä kolmannessa maailmassa. Olisiko oikeudenmukaista laskea teollisuusmaiden elintasoa ihmishenkien pelastamiseksi? Toisaalta kehitysmaiden teknologinen kehitys saattaa rasittaa ympäristöä kohtalokkaalla tavalla. Onko oikein, että vain länsimaat saavat käyttää teknologiaa? "Länsimaistaako" tekniikka kolmannen maailman alkuperäiskulttuurit?

Ihmisten elinoloissa ja yhteiskuntien kehityksessä on maailmanlaajuisesti suuria eroja. Onko tekniikan nykyistä laajempi soveltaminen keino ratkaista näistä eroista aiheutuvia ongelmia?

Jos tekniikan etiikkaa haluaa tarkastella jostain muusta näkökulmasta löytyy valmiita caseja mm. osoitteesta http://www.tek.fi/tek/vaikuttaminen/etiikka/case.htm .

Tekniikan etiikkaa voidaan käsitellä varsin laajastikin, mutta jos asiaa haluaa jotenkin rajata voisi etiikasta puhua myös varsin käytännön tasolla kuten opiskelun yhteydessä. Yksi tapa lähestyä aihetta on pohtia esimerkiksi lunttaus tai harjoitustöiden kopiointia.

RYHMÄTYÖ 2:

Case 1) Olet tentissä. Näet sinulle tutun opiskelijakaverin lunttaavan (matikan peruskurssi S2) tentissä. Mitä teet ja miksi?

Case 2) Olet tentissä. Näet sinulle vieran opsikelijan lunttaavan (matikan peruskurssi S2) tentissä.

Miksi hän lunttaa ja miksi sinä et lunttaa ko. tentissä?

Case 3) Kaverisi on lukenut tenttiin (matikan peruskurssi S2) huonosti ja reputtamisen pelossa hän aikoo ottaa tenttiin mukaan pieniä lunttilappuja. Mitä teet kun hän kertoo sinulle lunttaamisaikeistaan?

Mieti mm:

- miten toisen lunttaus vaikuttaa arvosanoihin ja samalla omaan arvosanaasi

- oikein/väärin –näkökulma

- mitä seuraa jos paljastat/et paljasta lunttaajaa? (sinulle, muille, lunttaajalle?)

- ajatteletko nyt ideaalisti vai toimitko todella näin?

RYHMÄTYÖ 3:

Pohtikaa pienissä ryhmissä seuraavia tilanteita:

Kaverisi on kopioinut harjoitustyön sinulta (joko sinun tietämättä tai sinulta luvan kysyttyään). Opettaja ottaa yhteyttä sinuun ja kertoo, että hän on saanut kaksi lähes identtistä harjoitustehtävää. Mitä mietit ja teet?

Sinulla on paljon opiskelukiireitä, etkä ehdi tehdä X-kurssiin kuuluvaa harjoitustehtävää. Löydät internetistä aiheeseesi sopivan valmiin harjoitustyön. Mitä teet? Miksi?

Kuinka paljon voi käyttää kirjoista/internetistä suoraan lainattua tekstiä? Vai voiko käyttää ollenkaan? Pystyykö plagioinnin huomaamaan (Plagiointi=muiden kirjoittaman tekstin suora lainaamista ilman lainausmerkkejä, tavallaan toisen tekstin ottamista omiin nimiin)? Pohtikaa plagiointia oman itsensä, toisten tai opettajan kannalta?

 

Yhteistyökumppanit
EUROOPAN YHTEISÖ - Rakennerahastot Teknillinen korkeakoulu