TiNA:n etusivulle
TiNA 2001-2003
TiNA - Tietoteollisuuden naiset


Toiminta
Työelämä
Tutorointi
Tietopankki
Tina-tytöt
Yhteistyö
Yhteys

 

 

 

 

Tutorointi

Huomioita ja hyviä tutorointikäytäntöjä

Tutorin/isohenkilön omat kokemukset kiinnostavat fukseja.

Tarjoilut bonusta! Kahvit, limut, karkit yms lämmittävät mieltä ja antavat rennon tunnelman.

Tärkeää, että on olemassa henkilö, jonka luokse voi mennä.

Tutortapaamiset: ensimmäiseen tapaamiseen mentäessä ennakkoluuloja, ei tiedetä mitä tutorointi on? Monet totesivat tapaamisten olevan tauko/rentohetki luentojen välissä.

Hyvä, että kuilu opettajien ja opiskelijoiden välillä kaventuu.

Tutkintorakenne esitellään moneen kertaan (johdatusluennot, tutortapaamiset). Voisi tarkistaa esim. johdatus-kurssin kanssa, ettei tule liikaa päällekkäisyyttä.

Tutor/Isohenkilöt voisivat tuoda omat opintosuunnitelmat + toteutuneet suunnitelmat näytille (jos tallella).

Keskustelut tutortapaamisissa pääsääntöisesti hyviä, tarpeellisia, niistä saa aina jotain, kuulee uusia asioita, kerrataan vanhoja. Rakentavat keskustelut hyviä, aina vaan ei synny keskustelua.

Tutustuminen isohenkilöihin ennen ensimmäistä ryhmätapaamista.

Isohenkilöt tuovat fuksit ainakin ensimmäiseen tapaamiseen.

Isohenkilöt ovat tärkeitä ryhmän luomisessa (verkostot ?) ja Isohenkilöiden kanssa kannattaa suunnitella syksyn toimintaa.

Vääntäminen rautalangasta, esim. paikat voivat olla vaikeita, kaikki eivät ole helsinkiläisiä ym. älä pidä itsestään selvänä mitään.

Ota huomioon ilmapiiri. Välittömyys

Ryhmät ovat erilaisia!!

Hyvät yhteystiedot, sähköposti, puhelin, osoite ym fukseista (isohenkilöt keräävät toimittavat tutorille)

Yhteydenpito:

Sähköposti passiivinen, Tapaamiset kannattaa sopia kun ollaan yhdessä.

Selkeät sähköpostiviestit

- aina samanlainen otsikko sähköposteihin, esim.
"Opettajatutor: labrakäynti", "Opettajatutor: haastattelu"
- selkeät kysymykset ja toimintaohjeet, esim.
"--> VASTAA 4.4.2001 MENNESSÄ, OSALLISTUTKO LABRAKÄYNTIIN !"

Ekskursiot ja tutustuminen erilaisiin laboratorioihin

Jotakin yhdessä toisen tutorryhmän kanssa.

Tutoroitavien pienryhmäkeskustelut. Esim etiikkateeman käsittelyssä tai palautekeskustelu tutortapaamisista tms.

Opintosuunnitelman käynnistys riittävän ajoissa.

Tutorin tuttuja työelämästä joskus mukaan.

Esimerkit labroista: mihin käytetään jotakin matikan juttua, jota parhaillaan matikassa opiskellaan.

 

Yhteistyökumppanit
EUROOPAN YHTEISÖ - Rakennerahastot Teknillinen korkeakoulu