Huomioita ja hyviä tutorointikäytäntöjä
Tutorin/isohenkilön
omat kokemukset kiinnostavat fukseja.
Tarjoilut
bonusta! Kahvit, limut, karkit yms lämmittävät
mieltä ja antavat rennon tunnelman.
Tärkeää,
että on olemassa henkilö, jonka luokse voi mennä.
Tutortapaamiset:
ensimmäiseen tapaamiseen mentäessä ennakkoluuloja,
ei tiedetä mitä tutorointi on? Monet totesivat tapaamisten
olevan tauko/rentohetki luentojen välissä.
Hyvä,
että kuilu opettajien ja opiskelijoiden välillä
kaventuu.
Tutkintorakenne
esitellään moneen kertaan (johdatusluennot, tutortapaamiset).
Voisi tarkistaa esim. johdatus-kurssin kanssa, ettei tule liikaa
päällekkäisyyttä.
Tutor/Isohenkilöt
voisivat tuoda omat opintosuunnitelmat + toteutuneet suunnitelmat
näytille (jos tallella).
Keskustelut
tutortapaamisissa pääsääntöisesti hyviä,
tarpeellisia, niistä saa aina jotain, kuulee uusia asioita,
kerrataan vanhoja. Rakentavat keskustelut hyviä, aina vaan
ei synny keskustelua.
Tutustuminen
isohenkilöihin ennen ensimmäistä ryhmätapaamista.
Isohenkilöt
tuovat fuksit ainakin ensimmäiseen tapaamiseen.
Isohenkilöt
ovat tärkeitä ryhmän luomisessa (verkostot ?) ja
Isohenkilöiden kanssa kannattaa suunnitella syksyn toimintaa.
Vääntäminen
rautalangasta, esim. paikat voivat olla vaikeita, kaikki eivät
ole helsinkiläisiä ym. älä pidä itsestään
selvänä mitään.
Ota huomioon
ilmapiiri. Välittömyys
Ryhmät
ovat erilaisia!!
Hyvät
yhteystiedot, sähköposti, puhelin, osoite ym fukseista
(isohenkilöt keräävät toimittavat tutorille)
Yhteydenpito:
Sähköposti passiivinen, Tapaamiset kannattaa sopia
kun ollaan yhdessä.
Selkeät sähköpostiviestit
- aina samanlainen otsikko sähköposteihin, esim.
"Opettajatutor: labrakäynti", "Opettajatutor:
haastattelu"
- selkeät kysymykset ja toimintaohjeet, esim.
"--> VASTAA 4.4.2001 MENNESSÄ, OSALLISTUTKO LABRAKÄYNTIIN
!"
Ekskursiot
ja tutustuminen erilaisiin laboratorioihin
Jotakin
yhdessä toisen tutorryhmän kanssa.
Tutoroitavien
pienryhmäkeskustelut. Esim etiikkateeman käsittelyssä
tai palautekeskustelu tutortapaamisista tms.
Opintosuunnitelman
käynnistys riittävän ajoissa.
Tutorin
tuttuja työelämästä joskus mukaan.
Esimerkit
labroista: mihin käytetään jotakin matikan juttua,
jota parhaillaan matikassa opiskellaan.