Paluu
edelliselle sivulle
Pirkko Harsia
Pirkko
Harsia on Talotekniikan yliopettaja Tampereen Ammattikorkeakoulussa.
Vuosina 1993-2001 hän toimi siellä Sähkö-
ja tietotekniikan osaston johtajana. Hän on valmistunut diplomi-insinööriksi
TKK:n Sähköosastolta vuonna 1982.
Omat vanhemmat innostivat Pirkkoa tekniselle alalle. He ajattelivat,
että hyvä koulutus on tärkeä pohja elämälle.
Hänen äitinsä oli hyvin innostunut matematiikasta
ja isä kannusti aina ottamaan haasteita vastaan. Tämä
kiinnostus tarttui myös lapsiin ja niinpä Pirkon mielenkiinnon
kohteina olivat jo koulussa matematiikka ja fysiikka. Pirkko kertoo,
että hänen kohdallaan opettajatkaan eivät enää
uskaltaneet epäillä etteikö tyttö voisi olla
hyvä näissä "miehisissä" aineissa.
Pirkon lukioaikana muodissa oli lääkärin ammatti,
mutta Pirkon kahden sisaruksen ala ei houkutellut. Hänen
toiset kaksi sisartaan asuivat Otaniemessä, ja Otaniemen
teekkarihenki vei Pirkon mukanaan. Valinta oli ehdoton. Pirkko
oli tiennyt, että tekniikka on hyvin miehinen ala, mutta
vasta opintojen alettua hän ymmärsi, kuinka vähän
tyttöjä oikein olikaan: 180 opiskelijan joukossa oli
kahdeksan tyttöä. Tämä ei kuitenkaan ollut
mikään ongelma: pojat olivat koko opiskelun ajan todella
mukavia, opettajat kohtelivat tyttöjä asiallisesti ja
Pirkko sai monta hyvää ystävää. Viisi
vuotta Otaniemessä ja Sähkötalossa tuntuvat edelleen,
kahdenkymmenenvuoden jälkeen, hyvältä valinnalta,
kertoo Pirkko. Opiskeluaikanaan Pirkko kunnostautui myös
opiskelijaelämässä, hän oli Sähköinsinöörikillan
valtuuston jäsen 1978-1980.
Pirkon pääaine oli sähkövoimatekniikka (sähkölaitostekniikka
ja sähkömekaniikka). "Valintaani varmaan osaltaan
vaikutti nykyinen mieheni, joka on saman alan insinööri",
tunnustaa Pirkko. Pirkon mies oli hänen ensimmäisen
harjoittelupaikkansa pomo.
Pirkolla ja hänen miehellään oli opiskeluaikanaan
yhteinen, puoliksi leikillinen, haave: oma sähköasennusliike.
Pirkko haaveili lisäksi virasta teknillisen oppilaitoksen
opettajana. Oma yritys toteutuikin ja koko 80-luvun pariskunta
toimi yrittäjinä. Heillä oli sähköasennusliike
ja lisäksi Pirkko teki pienimuotoista sähkösuunnittelua.
Virka toteutui aivan vuosikymmenen lopuilla ja Pirkko sai paikan
sähkötekniikan lehtorina Tampereen Teknillisessä
oppilaitoksessa syksyllä 1989. Lamavuodet 1990-luvun alussa
veivät yrityksen, mutta perheen elämä oli turvattua
Pirkon viran ansiosta. "Samalla sain työssäni lisää
haasteita: viimeiset kahdeksan vuotta olen ollut osastonjohtajana",
kertoo Pirkko. Tässä työssä hän on opetustyön
lisäksi päässyt mukaan mm.ammattikorkeakoulun syntyyn,
koulutuksen kehitystyöhön ja tietotekniikan alan huimaan
kasvuun ja kehitykseen
Pirkolla on kaksi lasta, vanhempi tytär Eveliina on nyt
lukiolainen ja nuorempi Tuulikki on yhdeksänvuotias. Työssäkäynti
on ollut Pirkolle aina itsestäänselvyys, silloinkin
kun lapset ovat olleet pieniä. Kaiken työn ulkopuolisen
ajan Pirkko sitten viettääkin perheen kanssa ja tekee
aina, kun mahdollista, etätyötä kotoa käsin.
"Lasten hoidossa ja kasvatuksessa olemme pyrkineet olemaan
ennakkoluulottomia", kertoo Pirkko. Hänen miehensä
oli koti-isänä kolme vuotta kuopuksen kanssa. Tämän
teki osaltaan mahdolliseksi se, että Pirkon palkka on kohtuullisen
hyvä
Sähkötekniikan ala on yksi miehisimmistä aloista
Suomessa. Naisten osuus on noin 5 %. Tämä ei kuitenkaan
aiheuta yleensä mitään negatiivista ilmiötä
työssä, pikemminkin päinvastoin. Naisinsinööri
jää helpolla mieleen ja on itsestä kiinni, millaisen
arvostuksen työssään saa, tähdentää
Pirkko. Hänen kokemuksensa olosta yli kahdenkymmenen miesinsinöörin
esimiehenä ja yhteistyöstä satojen opiskelijoiden
kanssa ovat olleet todella positiivisia.
"Insinöörin työnkuva on hyvin laaja, työtehtäviä
löytyy monenlaisessa työympäristössä.
Työ vaatii, oman alan perusasioiden hallinnan lisäksi,
ennakkoluulottomuutta, luovuutta, yhteistyökykyä ja
viestintätaitoja. Työn vaativuus ja sisältö
on pitkälti itsestä kiinni. Onkin mielestäni melko
kumma juttu, ettei siisti sisätyö, jossa palkkauskin
on kohtuullinen, kiinnosta tyttöjä, joilla on hyvä
pohjakoulutus", Pirkko toteaa.
Pirkon työnkuva on parhaillaan muuttumassa. Osaston yhteisten
asioiden hoitamisen sijaan hän ryhtyy opetustyön ohella
kehittämään talotekniikan sähköisten
järjestelmien koulutusta. Tavoitteena on saada aikaan koulutusohjelma,
josta valmistuneet insinöörit suunnittelevat, rakentavat
ja kehittävät erilaisten tilojen teknisiä järjestelmiä
palvelemaan nykyistä paremmin käyttäjiään.
Itseään Pirkko pyrkii kehittämään mm.
suorittamalla lisensiaattiopintoja - pääaineenaan valaistustekniikka
- Teknillisessä korkeakoulussa. Lisäksi verkko-opetus
ja opetusmateriaaliprojektit antavat uusia haasteita työlle.
"Mitä sitten teen isona, sitä ei kukaan
tiedä", kertoo Pirkko. "Tulevaisuuteen on kuitenkin
hyvä kulkea, kun tietää, että alla on hyvä
pohja, jolta ponnistaa."
8/2001