Etusivulle
Tavoitteet ja tulokset
Alumnit ja mentorointi
Tutorointi
Alaa valitseville
Alan tutkimusta
Sukupuoli ja oppiminen
Naisia alalla
Yhteistyökumppanit
Yhteys
Sivukartta
Alaa valitseville

< Alaa valitseville

Riikka Susitaival

7/2001

Riikka Susitaival
Riikka Susitaival, 22, on opiskellut TKK:lla nopeasti. Matematiikkaa oppii aivan tavallisella maalaisjärjellä, sanoo Riikka. Oppiminen on enemmänkin kiinni motivaatiosta. Riikka haluaa tulevaisuudessa löytää ammatin, joka pysyy haastavana ja innostavana päivästä toiseen.

 

Riikka opiskelee TKK:n sähkö-ja tietoliikennetekniikan osastolla neljättä vuotta. Hänen pääaineensa liittyy tietoverkkotekniikaan ja sivuaineensa teollisuustalouteen. Riikalla on enää muutamia kursseja tekemättä, ensi keväänä hän alkaa etsiä diplomityöpaikkaa.

Suunnitelmissa oli aluksi opiskelu lääketieteellisessä ja TKK:n piti olla vain vuoden mittainen välivaihe. Tämä välivaihe jäi kuitenkin päälle, koska opiskelu sähkötekniikan osastolla miellytti Riikkaa. Sähköosaston valitsemiseen TKK:lta hänellä oli paljon syitä: Riikka järkeili, että sähköllä ensimmäiset kurssit olisivat yleishyödyllisiä koulunvaihtoa ajatellen. Sähkötekniikka myös kuulosti vähemmän tekniseltä kuin esimerkiksi konetekniikka tai rakennustekniikka. Muita varteenotettavia vaihtoehtoja Riikalle olivat teknillinen fysiikka ja tietotekniikka, mutta fysiikka vaikutti liian vaikealta ja tietotekniikan aloittaminen ilman pohjatietoja ei innostanut. Riikka tunsi ennestään ihmisiä sähköosastolta ja koska isäkin oli valmistunut osastolta, oli helppoa päätyä sähkölle.

Riikka on kotoisin Mikkelistä. Muutto opiskelupaikan perässä oli hänelle ja kaikille kavereillekin itsestäänselvyys. Lukioaikoina hänen suosikkiaineitaan olivat historia, biologia, maantieto, uskonto, matematiikka ja musiikki. Ylioppilaskirjoituksiinsa hän ei ollut täysin tyytyväinen, paras osio oli reaali jossa hän kirjoitti fysiikan ja kemian.

Riikan opiskelutyyli on hyvin itsenäinen. Hän ei käy luennoilla ja laskareissakin vain silloin, jos niistä saa bonuspisteitä. Harjoitustöistä hän ei ole tuntenut oppineensa paljoakaan. Erityisen tärkeänä hän pitää hyvää opetusmateriaalia. Silloin pystyy keskittymään kunnolla itse asiaan. Motivoitumisen kannalta on tärkeää, että kokee opetettavan asian merkitykselliseksi itselleen. Riikan mielestä fysiikka ja matematiikka ei ole TKK:lla sen vaikeampaa kuin muuallakaan. Kaikkia aineita pitää opiskella tosissaan, historiaa luetaan ja matematiikkaa lasketaan. Matematiikankaan taito ei tule luonnonlahjana. Se lähinnä ratkaisee mikä kiinnostaa. Jos jokin asia kiinnostaa tarpeeksi, sitä tulee harjoiteltua paljon, ja silloin siinä kehittyy myös hyväksi. Kaikki matematiikan kurssit ovat normaalilla järjellä läpäistävissä, miettii Riikka.

Tyttönä oleminen sähköosastolla on Riikan mielestä etu, ainakaan tilanne ei häntä haittaa. Koska osastolla on paljon ihmisiä, on tyttöjä kuitenkin saman verran kuin monella naisvaltaisella alalla, jossa ryhmät ovat paljon pienempiä. Hän on kotiutunut osastolle hyvin, mutta alalle ei vielä täysin. Riikka ei osaa kuvitella mitä hänestä tulee isona. Suunnitelmissa on ehkä jatko-opintoja TKK:lla tai opiskelua jossain muussa koulussa. Tulevaisuudessa hän haluaa löytää ammatin, joka pysyy haastavana ja innostavana päivästä toiseen.

Riikka on töissä tietoverkkolaboratoriossa jo toista kesää. Riikka pääsi laboratorioon töihin kaverinsa rohkaisemana. Ystävä oli kertonut tutortapaamisessa tarvitsevansa työpaikkaa, ja professori kehotti laittamaan hakemuksen labraan. Riikkakin haki myöhemmin sinne ja pääsi töihin. Hän on työskennellyt professori Virtamon teleliikenneteorian tutkimusryhmässä. Viime kesänä hän ohjelmoi Mathematicalla välineitä Internetin tutkimiseen. Tänä vuonna hän on luonut C++- ohjelmointikielellä simulaattorin, joka liittyy yhden laboratorion työntekijän lisensiaattityöhön. SIMA (simple integrated media access)-simulaattori liittyy Internetin liikenteenhallintaan ja asiakkaiden palveluiden eriyttämiseen. Koska internetillä on erilaisia käyttäjiä tulisi heille osoitetut palvelut olla myös erilaisia.

Teleliikenneteoria on hyvin matemaattinen ala. Riikka kertoo, että hänen saamansa tiedot perusmatematiikan kursseista eivät läheskään riitä. Laajojen matematiikan kurssien lukeminen olisi voinut kannattaa. Perusmatematiikoista on toki paljon apua matematiikan lisäopettelussa. Eniten Riikka on matematiikasta tarvinnut ehkä todennäköisyyslaskentaa.

Aikaisemmin Riikka on ollut töissä sähköyrityksessä, jossa oli ainoana naisena mukana asentajaporukassa. Työpari suunnitteli sähkölinjoja rakennuksiin. Riikka sai mm. vesoa linjoja ja veistellä merkkikeppejä.

Riikka osallistuu killan järjestämiin tapahtumiin jonkin verran. Hän on myös mukana kansainvälisen kaupan opiskelijayhdistyksessä (KKOY). Musiikki vie silti pääosan Riikan vapaa-ajasta. Hän soittaa viulua Polyteknikkojen Orkesterissa ja harrastaa myös pianon soittoa.

Sivun alkuun
Teknillinen korkeakouluEUROOPAN YHTEISÖ - RakennerahastotTeknillinen korkeakoulu