Pirkko Harsia on Talotekniikan yliopettaja Tampereen Ammattikorkeakoulussa.
Vuosina 1993-2001 hän toimi siellä Sähkö- ja tietotekniikan osaston
johtajana. Hän on valmistunut diplomi-insinööriksi TKK:n Sähköosastolta
vuonna 1982.
Omat
vanhemmat innostivat Pirkkoa tekniselle alalle. He ajattelivat,
että hyvä koulutus on tärkeä pohja elämälle. Hänen äitinsä oli hyvin
innostunut matematiikasta ja isä kannusti aina ottamaan haasteita
vastaan. Tämä kiinnostus tarttui myös lapsiin ja niinpä Pirkon mielenkiinnon
kohteina olivat jo koulussa matematiikka ja fysiikka. Pirkko kertoo,
että hänen kohdallaan opettajatkaan eivät enää uskaltaneet epäillä
etteikö tyttö voisi olla hyvä näissä "miehisissä" aineissa.
Pirkon
lukioaikana muodissa oli lääkärin ammatti, mutta Pirkon kahden sisaruksen
ala ei houkutellut. Hänen toiset kaksi sisartaan asuivat Otaniemessä,
ja Otaniemen teekkarihenki vei Pirkon mukanaan. Valinta oli ehdoton.
Pirkko oli tiennyt, että tekniikka on hyvin miehinen ala, mutta
vasta opintojen alettua hän ymmärsi, kuinka vähän tyttöjä oikein
olikaan: 180 opiskelijan joukossa oli kahdeksan tyttöä. Tämä ei
kuitenkaan ollut mikään ongelma: pojat olivat koko opiskelun ajan
todella mukavia, opettajat kohtelivat tyttöjä asiallisesti ja Pirkko
sai monta hyvää ystävää. Viisi vuotta Otaniemessä ja Sähkötalossa
tuntuvat edelleen, kahdenkymmenen vuoden jälkeen, hyvältä valinnalta,
kertoo Pirkko. Opiskeluaikanaan Pirkko kunnostautui myös opiskelijaelämässä,
hän oli Sähköinsinöörikillan valtuuston jäsen 1978-1980.
Pirkon
pääaine oli sähkövoimatekniikka (sähkölaitostekniikka ja sähkömekaniikka).
"Valintaani varmaan osaltaan vaikutti nykyinen mieheni, joka on
saman alan insinööri", tunnustaa Pirkko. Pirkon mies oli hänen ensimmäisen
harjoittelupaikkansa pomo
Pirkolla
ja hänen miehellään oli opiskeluaikanaan yhteinen, puoliksi leikillinen,
haave: oma sähköasennusliike. Pirkko haaveili lisäksi virasta teknillisen
oppilaitoksen opettajana. Oma yritys toteutuikin ja koko 80-luvun
pariskunta toimi yrittäjinä. Heillä oli sähköasennusliike ja lisäksi
Pirkko teki pienimuotoista sähkösuunnittelua. Virka toteutui aivan
vuosikymmenen lopuilla ja Pirkko sai paikan sähkötekniikan lehtorina
Tampereen Teknillisessä oppilaitoksessa syksyllä 1989. Lamavuodet
1990-luvun alussa veivät yrityksen, mutta perheen elämä oli turvattua
Pirkon viran ansiosta. "Samalla sain työssäni lisää haasteita: viimeiset
kahdeksan vuotta olen ollut osastonjohtajana", kertoo Pirkko. Tässä
työssä hän on opetustyön lisäksi päässyt mukaan mm. ammattikorkeakoulun
syntyyn, koulutuksen kehitystyöhön ja tietotekniikan alan huimaan
kasvuun ja kehitykseen
Pirkolla
on kaksi lasta, vanhempi tytär Eveliina on nyt lukiolainen ja nuorempi
Tuulikki on yhdeksänvuotias. Työssäkäynti on ollut Pirkolle aina
itsestäänselvyys, silloinkin kun lapset ovat olleet pieniä. Kaiken
työn ulkopuolisen ajan Pirkko sitten viettääkin perheen kanssa ja
tekee aina, kun mahdollista, etätyötä kotoa käsin. "Lasten hoidossa
ja kasvatuksessa olemme pyrkineet olemaan ennakkoluulottomia", kertoo
Pirkko. Hänen miehensä oli koti-isänä kolme vuotta kuopuksen kanssa.
Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että Pirkon palkka on kohtuullisen
hyvä
Sähkötekniikan
ala on yksi miehisimmistä aloista Suomessa. Naisten osuus on noin
5 %. Tämä ei kuitenkaan aiheuta yleensä mitään negatiivista ilmiötä
työssä, pikemminkin päinvastoin. Naisinsinööri jää helpolla mieleen
ja on itsestä kiinni, millaisen arvostuksen työssään saa, tähdentää
Pirkko. Hänen kokemuksensa olosta yli kahdenkymmenen miesinsinöörin
esimiehenä ja yhteistyöstä satojen opiskelijoiden kanssa ovat olleet
todella positiivisia.
"Insinöörin
työnkuva on hyvin laaja, työtehtäviä löytyy monenlaisessa työympäristössä.
Työ vaatii, oman alan perusasioiden hallinnan lisäksi, ennakkoluulottomuutta,
luovuutta, yhteistyökykyä ja viestintätaitoja. Työn vaativuus ja
sisältö on pitkälti itsestä kiinni. Onkin mielestäni melko kumma
juttu, ettei siisti sisätyö, jossa palkkauskin on kohtuullinen,
kiinnosta tyttöjä, joilla on hyvä pohjakoulutus", Pirkko toteaa.
Pirkon
työnkuva on parhaillaan muuttumassa. Osaston yhteisten asioiden
hoitamisen sijaan hän ryhtyy opetustyön ohella kehittämään talotekniikan
sähköisten järjestelmien koulutusta. Tavoitteena on saada aikaan
koulutusohjelma, josta valmistuneet insinöörit suunnittelevat, rakentavat
ja kehittävät erilaisten tilojen teknisiä järjestelmiä palvelemaan
nykyistä paremmin käyttäjiään.
Itseään
Pirkko pyrkii kehittämään mm. suorittamalla lisensiaattiopintoja
- pääaineenaan valaistustekniikka - Teknillisessä korkeakoulussa.
Lisäksi verkko-opetus ja opetusmateriaaliprojektit antavat uusia
haasteita työlle. "Mitä sitten teen ’isona,’ sitä ei kukaan tiedä",
kertoo Pirkko. "Tulevaisuuteen on kuitenkin hyvä kulkea, kun tietää,
että alla on hyvä pohja, jolta ponnistaa."
|