Etusivulle
Tavoitteet ja tulokset
Alumnit ja mentorointi
Tutorointi
Alaa valitseville
Alan tutkimusta
Sukupuoli ja oppiminen
Naisia alallaYhteistyökumppanit
Yhteys
Sivukartta
Tutorointi

< Tutorointi

Henkilökohtaiset keskustelut

Tutorin olisi hyvä käydä henkilökohtainen keskustelu jokaisen fuksin kanssa. Suositeltava aika on keväällä ennen tenttikautta.

Keskustelussa voi kysyä mm. seuraavia asioita:
Miten menee? Onko tyytyväinen opiskeluun sähköllä?
Aikooko jatkaa? Mitä ajatellut ottaa suunnaksi yms?
Opintojen eteneminen (OREK)
Ongelmat/epäkohdat, myös positiiviset onnistumiset
Jääkö tarpeeksi vapaa-aikaa?
Palaute (tutoroinnista, opintojaksoista)
Onko hakemassa/saanut kesätöitä? Mistä?

Tärkeää on, että sekä tutor että fuksi tietävät, miksi käydään tällainen keskustelu. Fuksille pitää kertoa keskustelun tarkoitus. Keskustelua voi verrata vaikka henkilökohtaiseen kehityskeskusteluun (vrt.työelämä). Keskustelu on fuksia varten ja hänen hyväksi, mutta samalla hän voi antaa palautetta esim. kursseista. Tarkoitus ei ole urkkia tietoja.

Keskustelutilanne: Tutor on valmis tarjoamaan aikaa fuksille, tila kannattaa varata sellaiseksi, ettei keskeytyksiä tulisi. Kannattaa aluksi myös sanoa, paljonko on varannut aikaa (yleensä keskustelut kestää n. 20-30 min). Fuksia voi rohkaista kysymään ja tulemaan uudelleen, jos kysymyksiä herää myöhemmin.

Keskustelun lopuksi tulee päästä johonkin lopputulokseen (esim. miten tästä jatkaa opintoja eteenpäin tai opinnot näyttävät etenevän hyvin, jatka samaan malliin ja jos tulee kysymyksiä, voi tulla tutorilta niitä myöhemminkin kyselemään).

Opiskelutekniikoista kannattaa myös kysellä. Monet yrittävät opiskella samoin kuin lukiossa, mutta se ei korkeakoulussa välttämättä onnistu. Kannattaa kysellä esim. sitä, kuinka itse kokee parhaiten oppivansa (lukemalla, kirjoittamalla asioita muistiin, piirtämällä, kuuntelemalla jne). Kannattaa yrittää löytää itselleen oikea tapa opiskella.

Hiljaiset opiskelijat: Opiskelijat ovat erilaisia. Toiset vastaavat vain yhdellä, kahdella sanalla ja toiset vuoltavat tekstiä paljonkin. Jos opiskelijat vastaavat vain muutamalla sanalla, voi tehdä tarkentavia kysymyksiä ja sellaiseen muotoon, että niihin täytyy vastata muutakin kuin kyllä tai ei. Jos opiskelija ei halua vastata enempää, niin ei kannata väkisin yrittää saada tietoa häneltä. Sitten pitää vain todeta, ettei hän halua puhua enempää.

Kuuntelu ja ymmärtäminen on tärkeää. Monet fuksit ovat muuttaneet pois kotoaan ja jolloin saattaa mennä koko ensimmäisen vuosi uuden elämänmuodon totutteluun. Fuksit ovat monesti myös hyvin eri elämäntilanteissa.

Opiskelijan ongelmia kannattaa vähän aikaa kuunnella, mutta jos ne tuntuvat isommilta, kannattaa yrittää ohjata eteenpäin. "Tutorit eivät ole sielunhoitajia".

Sivun alkuun
Teknillinen korkeakouluEUROOPAN YHTEISÖ - RakennerahastotTeknillinen korkeakoulu