Kirsi Willa, 27, on lukenut pääaineenaan Sovellettua elektroniikkaa
ja sivuaineenaan Sähkömekaniikkaa ja tuotekehitystä. Silti hän on
ajautunut tietoverkkolaboratorioon töihin. Kirsi osallistuu ensi
syksystä alkaen projektiin, jonka tarkoituksena on suunnitella ilmavoimille
tiedonsiirtojärjestelmiä. Alunperin hän haki laboratorioon kolmannen
vuosikurssin opiskelijana kesätöihin tekemään laboratoriotyöohjeita.
Niissä oli pelkästään hyötyä siitä, ettei hän ollut lukenut juuri
tietoliikennetekniikkaa, sillä hän pystyi samaistumaan siihen, miten
alkuvaiheessa olevat opiskelijat ymmärtävät asiat. Kirsi jatkoi
laboratoriossa tutkimusapulaisena ja opetustehtävissä ensin osa-aikaisena
ja myöhemmin täyspäiväisenä.
Kirsi
on tehnyt myös opetusmateriaaleja kuten Tietoliikennetekniikan perusteet
-kurssin kurssikirjan. Tietoa on tietoliikennetekniikasta kertynyt
opetustöiden ja materiaalien tekemisen myötä. Kirjaa tehdessä oikeastaan
vasta huomaa, että asiat pitääkin ymmärtää syvällisesti, Kirsi toteaa.
Ei riitä, että oppii asiat pintapuolisesti, jos niitä yrittää selittää
vielä muillekin.
Kirsin
mielestä opetustyössä on antoisaa se, kun on keksinyt omasta mielestään
hyvän harjoitustyön tai hyviä tenttikysymyksiä ja näkee, että opiskelijatkin
ovat saaneet niistä jotakin irti. On kiva nähdä onnistuneen opetustyön
tuloksia. Tietoliikennealan oppikirjan tekemisessä suurin ongelma
on tietojen vanheneminen hyvin nopeasti. Jos haluaa, että kirja
on joka vuosi ajan tasalla, sitä pitää päivittää myös vuosittain.
Kesällä Kirsillä menee usein kuukausi siihen, että hän päivittää
Tietoliikennetekniikan perusteiden oppikirjan ajan tasalle. Oikeastaan
kirja ehtii vanhentua jo hieman siinäkin välissä, kun se painetaan
syyskuussa, ja kurssi alkaa vasta tammikuussa. Kirsi on kuitenkin
tyytyväinen siitä, että Tietoliikennetekniikan perusteet -kurssi
on ensimmäisen vuoden opiskelijoille yleensä yksi mieluisimmista
kursseista. Se antaa jotakin käytännön kosketusta alan tietoihin
jo siinä vaiheessa, kun muuten luetaan vasta perustietoja matematiikasta
ja fysiikasta.
Tietoverkkolaboratoriossa
on Kirsin lisäksi paljon muitakin naisia töissä. Laboratorio on
melko suuri, siellä on töissä reilut nelisenkymmentä ihmistä, ja
ehkä noin neljäsosa heistä on naisia. Ilmapiiri laboratoriossa on
Kirsin mielestä hyvä, vaikka labran suuri koko aiheuttaakin jonkin
verran porukoitumista.
Kirsi
on kotoisin pääkaupunkiseudulta. Hänen vanhempansa ovat kumpikin
opiskelleet aikoinaan TKK:lla. Kirsikin sanoo TKK:n olleen itselleen
opiskelupaikkana melko selviö. Hän kun halusi lukea matematiikkaa
ja fysiikkaa, ja ajatteli yliopiston valmistavan lähinnä opettajia.
Opetustöissä Kirsi on kyllä tässäkin koulussa toiminut, mutta ei
sitä silti koskaan tiedä, mihin vielä ajautuu. Esimerkiksi Kirsin
kesätyökokemukset Planmeca -nimisessä yrityksessä olivat niin hyviä,
että hän voisi kuvitella päätyvänsä sillekin alalle vielä joskus.
Planmecassa valmistetaan mm. hammaslääkärilaitteita, mikä taas liittyy
läheisesti Kirsin opiskeluaiheisiin. Sovelletun elektroniikan pääaineopinnoissaan
hän on keskittynyt erityisesti lääketieteelliseen tekniikkaan.
Kirsi
aloitti opintonsa TKK:lla vuonna 1992. Hänen päädyttyään tietoverkkolaboratorioon
töihin ovat opinnot hidastuneet, ja muutama kurssi puuttuu vielä
tutkinnosta. Diplomityön Kirsi aikoo tehdä tulevassa projektissaan
ilmavoimille. Kirsi tykkäsi ensimmäisten opiskeluvuosien matematiikan
ja fysiikan peruskursseista ja pärjäsikin niissä hyvin. Hän arvelee
peruskursseista olevan hyötyä ihan missä vain. Koskaan ei tiedä,
mitä tietoja niistä seuraavaksi tarvitsee. Suunnan opinnot ovat
hänen mielestään ehkä hankalimpia, sillä niissä saattaa olla kursseja,
jotka eivät liity suoranaisesti omaan pääaineeseen. Pää- ja sivuaineissa
taas on niin paljon valinnanvaraa, että niissä voi lukea juuri sitä
mikä kiinnostaa. Kirsin mielestä sähkötekniikan opiskelu vastasi
aika hyvin hänen odotuksiaan alasta.
Kirsi
tekee yleensä normaalin mittaisia työpäiviä. Joskus työpäivät venyvät,
jos pääsee hyvään vauhtiin tai on joku dead-line. Toisinaan voi
taas lähteä kotiin aikaisemmin. Kirsi harrastaa vapaa-aikanaan mm.
kuoro- sekä yhtyelaulua. Musiikkiopistossa hän käy aktiivisesti
harjoittelemassa cembalon soittoa. Kesäisin hän harrastaa myös soutua
ja välillä ratsastustakin. Aikaisemmin Kirsi oli mukana opiskelijatoiminnassa
lähinnä opiskeluasioita kehittämässä ja ideoimassa. Nykyään hän
saa tehdä sitä työkseenkin.
|